lördag 6 december 2008

Lågkonjuktur?

Entrecôte ”Negimaki” med soyabönor, böngroddar och nashipäron

Gödkalv ”Vitello Tonnato” med cocobönor, tomat och salsa verde



Äpple ”Tiramisu” med calvados och kanel,


Choklad ”Gateau” med vaniljglass, rom- och russinsås




På Melker Anderssons restaurang Grill var det full rulle en helt vanlig onsdagkväll. Där märktes det inte att svenskarna börjat hålla hårdare i sina plånböcker, men då är ju också stället något lite extra. Det är inte på alla restauranger man kan ta en drink i Miami vandra förbi Carl Larsson och en Italiensk taverna för att sedan slå sig ner vid ett bord i Versailles. Totalt sett är restaurangen uppdelad i 10 avdelningar alla med olika teman. Menyn består av grillade rätter med inspiration från hela världen, uppdelade efter världsdelar.

I Onsdags befann jag mig alltså i Versailles och som alltid var beslutsångesten stor när det kommer till att välja ut någon av de spännande rättera på menyn. Tur nog var vi två som smakade av varndras mat, här är de fyra rätterna vi åt:
Entrecote Negimaki har hämtat inspiration från japan. Entrecoterullarna har ordentlig grillsmak, bönsallad lite hetta och soyasåsen är både salt och söt mycket gott, tyvärr är päronen ganska smaklösa lite tråkigt, för tanken med en liten päron och sesamfrösallad till rätten tycker jag känns helt rätt.

Grills variant av Vitello Tonnato har tyvärr inte riktigt lika mycket grillsmak som entrecoten, men det vägs upp av de smakrika tillbehören. Halstrad tonfisk, sardeller och kapris, skysåsen serverades med en mycket bra saffransrisotto perfekt krämig och med lagom tuggmotstånd.

Hos efterrätterna var choklad Gateau vinnaren. Ingen smaksensation, men choklad vanilj och ett stänk av romsmak kan liksom aldrig bli fel.

Äppeltiramisun är tråkigare, jag saknar både calvados och äppelsmak, äpplena som finns begravda i mascarponesmeten är kalla och menlösa. Det som överraskar är äppelsorben som serveras till, jag är ingen sorbetälskare, men denna är väldigt frisk och syrlig med en kraftig äppelsmak. Fast kombinationen med sorbet till Tiramisu förstår jag inte alls.

Ja, vi var nöjda och mätta när vi lämnade restaurangen, maten håller hög klass ( men det tycker jag att man kan förvänta sig med hänsyn till priserna), men det är för helheten, själva upplevelsen man kommer tillbaka till Grill. Miljön är nog en av de läckraste i hela Stockholmskrogvärld, och vill man vara säker på att få ett bord bör man förboka http://www.grill.se/?from=gruppf12 .

1 kommentar:

Anonym sa...

jag måste säga att jag blev väldigt hungrig nu! Ser oerhört gott ut :P