måndag 1 december 2008

tomat+morot= den perfekta middagen


Ibland kan saker bara vara helt perfekta, som idag då jag kom hem lite småfrusen och hungrig och insåg att jag hade tomatsoppa kvar i kylen, gud så god den var precis vad jag beghövde.
Soppan var egentligen en ganska klassisk tomatsoppa, men med extra mycket vitlök, lite hemkokade bönor och en skvätt morotjuice( blev riktigt bra med morotsjuicen den gav lite sötma så därför tillsatte jag inget extra socker)
Tomatsoppa med morotsjuice 3-4 pers
2 burkar hela skalade tomater
1 hackad gul lök
4 hackade vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 dl morotsjuice
1/2 liter vatten
2 msk olivolja
2 tsk torkad basilika
2 dl färdigkokta vita bönor
salt, svartpeppar
Stek lök och vitlök i olivolja en stund utan de tar färg. Tillsätt alla övriga ingredienser utom bönorna. Låt puttra ca 40 min, mixa soppan slät, tillsätt bönorna och ev mer vatten om den känns för tjock. Låt puttra några minuter till, smaka av med salt och peppar. Allra godast tycker jag att soppan är någon dag efter själva koket, som idag tillexempel.

Inga kommentarer: