söndag 16 november 2008

Bättre lycka nästa gång



Varför kan jag aldrig lyckas när jag ska göra någon typ av chokladefterrätt! är det något jag inte kan så är det att få choklad kladdigt.Det kan ju inte vara så svårt tänker man, eller hur?
Bara att tänka på att inte ha den inne för länge i ugnen, vilken tur att min ugn har tidsinställning, då går det inte att misslyckas. Men jodå på något sätt lyckas jag misslyckas ändå. Chokladfondanten blev visserligen god,den kraftiga mörka chokladsmaken tillsammans med den spännande kolasåsen(calvados och rosmarin är en oväntat bra kombination) är toppen.
Men rinnig? nä inte ens nära.
Tur att man har vänner som inte är så kräsna.
Testa gärna, ni är förhoppningsvis skickligare än mig.
Chokladfondant med rosmarin och Calvadoskolasås serveras med vaniljglass och rostade nötter.
8 pers
Rosmarin och Calvadoskolasås
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2-3 msk Calvados
2 rosmarinkvistar
Koka ihop socker, grädde, calvados och rosmarin tills det fått en sirapsliknande konsistens.
Chokladfondant
200 g smör
1 dl strösocker
200 g mörk choklad 64-70%
4 ägg
4 ägggulor
1 dl vetemjöl
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa smör och socker.
Hacka och smält chokladen blanda med smörvispet.
Vispa upp ägg och ägggulor i en egen bunke och blanda sedan med chokladsmeten.
Vänd i mjölet och fördela smeten i 8 välsmorda små suffléformar( ca 1 1/2 dl.
Baka i ugnen 8-10 min, håll koll! den e klar när kanten e fast men mitten lös. Häll kolasåsen över fondanten och servera med rostade hasselnötter, pecannötter och mandlar samt vaniljglass.

Inga kommentarer: