söndag 28 september 2008

Efterlängtat besök









Jag har i över ett års tid velat besöka Långängens gård, ett gulligt cafe i en liten röd stuga ute på Lidingö. Jag har varit på gång dit vid flera tillfällen utan att det blivit av, det ligger lite avsides till så det blir en liten utflykt.

Först tog vi T-banan till Ropsten, sen Lidingöbanan till Brevik och därifrån gick vi en liten promenad in på skogsstigar tills vi kom fram till gården med de röda stugorna, väldigt idylliskt. På trägolven ligger trasmattor, i ena rummet står en gammal kökssoffa, allt andas gammeldags lantlig charm. Det finns ett antal enklare lunchrätter, och mackor. Fikautbudet för dagen var ganska litet morotskaka, kanelbullar, cocosbollar, hallonpaj och en chokladkaka. Priserna är rätt höga men man får själv välja hur stor bit kaka eller paj man vill skära sig. Trots att det finns få sorter är det inte lätt att välja allt ser nybakt och färskt ut. Jag äter en salami och grönmögelost macka, mycket bra, brödet är lite sötare påminner om hembaktfillimpa. Sen tar jag en bit(ja, en stor bit) hallonpaj med grädde, också denna mycket god med lagom syrlig hallonfyllning.

Perfekt för söndagsutflykten, hit går jag gärna tillbaka, nästa gång kanske det blir efter en småkall vinterpromenad då hoppas jag att det är tänt i braskaminen.

Inga kommentarer: