lördag 20 september 2008

Utfyllnad


Min favoritutfyllnad i matlådan är allehanda bönor och ärtor, nyttigt, mättande, billigt och gott. Innehåller både kolhydrater och proteiner vilket gör att det funkar till det mesta en köttbit, grönsaksröra, eller pasta. Burkvarianterna funkar till nöds men att koka egna är så mycket godare. Jag kokar ofta allt på en gång, då blir det inte alls krångligt. Bara att blötlägga, koka och sen frysa in för att kunna ta ut och använda när det behövs.
Idag kokade jag kikärtor och Adzukibönor(små brunröda varianter) la i citronskivor, hela vitlöksklyftor, persilja och salt i koket. Lämna gärna kvar allt när det kokat klart, pressa ur saften från citronskivorna och mosa gärna vitlöken lite.
Man kan exprimentera med olika kryddor och smaksättare, sist jag kokade vitabönor hade jag kanelstång, lagerblad, vitlök, timjan och köttbuljong mycket gott det med.

Inga kommentarer: