tisdag 23 september 2008

Två klassiker


Det har blivit italienska klassiker till middag två dagar i rad. Igår åt jag pasta carbonara. "Carbonara" betyder kolarhustruns pasta pga. att svartpepparn(livsviktigt att den är nymald) ser ut som kolflagor. I det klassiska receptet ingår ingen grädde och helst skall man ha pancetta (saltat och lufttorkat sidfläsk).
Klassisk pasta Carbonara 4 pers


4 portioner spaghetti
200 g Pancetta i bitar( går att byta mot rökt sidfläsk el bacon)
4 st ägggulor
1 dl riven parmesanost
nymalen svartpeppar

Koka pastan "al dente" och stek under tiden pancettan knaprig. Låt rinna av på hushållspapper, och fördela över den varma pastan, häll en ägggula över varje portion, strö över parmesan och avsluta med nymalen svartpeppar.

Idag åt jag osso buco med saffransrisotto på caffe Nero Roslagsgatan 4. Mycket bra, tror aldrig jag varit missnöjd när jag ätit där. Dock ingår inte den smaskiga antipastobuffen i priset längre, den kostar 50 kr extra. Synd då detta varit en bidragande orsak till att göra stället riktigt prisvärt. Vill man laga en riktigt god osso buco hemma i sitt eget kök rekommenderar jag Niklas recept, det hittar du här http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35047&a=874653

Inga kommentarer: