måndag 20 oktober 2008

Jag var på Lyran i helgen



Jo, jag besökte Konditori Lyran i söndags. Det sägs att det är från detta konditori som uttrycket"vara på lyran" härstammar, om det är sant vet jag faktiskt inte. Konditoriet ligger i en fantastiskt vacker träbyggnad från 1867 med utsikt över mälaren. Huset byggdes som sommarhus åt ett av dåtidens kultur kändisar och besöktes av bla Selma Lagerlöf och Henrik Ibsen. Sedan 60-talet har det drivits café i lokalerna.


Och det är själva miljön som är Konditori Lyrans stora grej, stället brukar kallas ett kråkslott för fikasugna. Med vacker snickarglädje, högt i tak och fantastisk utsikt kommer man långt, om man ska vara lite kritisk kan jag tycka att delar av interiören känns lite väl nött och det är inte alltid man tänkt på detaljerna, som tex de tråkiga, nötta furuborden. Huset i sig är så vackert och det skulle inte behövas mycket för att ge ett fräschare intryck.


Lyran har sitt eget bageri och med ett stort konditoriutbud av bakelser, kakor och klassiska mackor som köttbullssmörgås med rödbetssallad och räksmörgåsar. Caféet är omtalat just för sina goda räksmörgåsar, tyvärr kan jag varken bekräfta eller bestrida detta, jag var mer sötsugen och valet blev istället kanelbulle och biskvi. Biskvin var mycket bra, färsk, smörig med en hemgjord känsla . Bullen var rejäl och kändes nygräddad, själv föredrar jag när bullarna har mer fyllning och är lite mer välgräddade och mindre degiga, men det är förstås en smaksak. Kaffe och te hämtar man själv från stora termosar, vilket är smidigt med tanke på att det ofta är mycket gäster, men tyvärr gör det att kaffet inte alltid är så nybryggt som man kunde önska, och jag tycker dessutom att det ger lite storkökskänsla.



Konditori Lyran charmigt och fikat håller god klass, men trots det blev jag ändå lite besviken, vet inte om jag hade för höga förväntningar, hade nog trott att allt skulle kännas lite mer mysigt och gediget på något sätt. Men befinner man sig i trakterna är det väl värt ett besök, särskilt en vacker sommardag då man kan sitta ute och se ut över mälarens vatten.

Inga kommentarer: