söndag 26 oktober 2008

Mina dyrgripar



Jag insåg nyligen att svampsäsongen började gå mot sitt slut, och att jag fortfarande inte lagat "pasta med karljohansvamp grädde och salsicca" ett recept som jag suktat över sen jag läste det i Elle mat och vin för flera veckor sedan. Därför bestämde jag mig för att nu i helgen skulle det ske. Jag begav mig alltså återigen ut på karljohanjakt, och det hela var väldigt nedslående, jag hade börjat misströsta rejält när jag tillslut hittade ett grönsakstånd vid Karlaplan som (till ett maffigt pris) sålde svampen. Jag överlade med mig själv om det var värt mina surt förvärvade slantar och insåg att jag annars troligtvis var tvungen att gå i ovisshet om hur "pasta med karljohansvamp, grädde och salsicca" smakade ett helt år till. Det avgjorde saken och svampen köptes, fast jag bestämde mig för att även dryga ut det hela med lite champinjoner. Rätten tilllagades sedan i två varianter, en efter receptet med karljohansvamp, och en med Skogshampinjoner. Vill ni veta det komiska? varianten med champinjoner var faktiskt godare.




Här kommer receptet om ni vill testa
4 pers
Tagliatelle/parpardelle
700 gram karljohansvamp
olivolja
2 st salsiccia korvar
1 dl vitt vin
2 dl grädde
salt och svartpeppar
några färska blad salvia
Sätt på pastavattnet. Stek svampskivor i olivolja så de blir lätt brynta, rör runt så de inte blir brända. Dela korven i mindre bitar, stek i pannan med svampen några minuter. Häll på vinet, sedan grädden, salta, peppra, låt puttra på medelvärme några minuter. Koka pastan, när den är al dente blanda med svampsåsen. Servera genast, toppa med salvia och svartpeppar.


Inga kommentarer: