torsdag 9 oktober 2008

Misslyckad jakt men ny upptäckt



Min absoluta favoritsvamp är Karljohan. Jag har gått och varit sugen flera veckor,samlat på mig recept och längtat, och så idag begav jag mig ut på jakt efter denna, kungen av svampar. Jag gick från det ena troliga fyndstället till det andra men icke sa nicke, det ekade tomt i korgen. Nu kan man tro att jakten utspelade sig ute i storskogen, mellan tallar och snår, men så var inte fallet denna gång. Korgen var av plast och jakten pågick bland hyllorna på Ica och Konsum i centrala Stockholm, och trots detta ingen Karljohan alltså, det fick bli kantareller denna gång, inte fy skam det heller.


Prövade ugnsrosta kantarellerna, och det blev riktigt, riktigt bra. Hattarna blir lätt krispiga och smaken liksom lite lättare än när man steker dem.




Ugnsrostade Kantareller

Sätt ugnen på 175 grader. Borsta bort eventuell smuts från svampen.
Skvätt lite rapsolja(gärna kallpressad) i botten på en ugnsform, lägg dit kantarellerna, hyvla över smör, och salta lite lätt. Ställ in i ugnen ca 20 min strö gärna över lite parmesan mot slutet.

Jag åt dem med ugnsstekt blomkål, gott, skulle även vara perfekt tillbehör till vilt, eventuellt med lite portvinsreduktion, eller något liknade. Hmm... klurar vidare på det ultimata användningsområdet.

Inga kommentarer: